Dzięki rozwojowi nowych technologii coraz mniej dokumentów musi być drukowanych, a coraz więcej można przesyłać i podpisywać w formie elektronicznej. W dalszym ciągu jednak tusz do drukarki oraz papier stanowią spory koszt w wielu biurach, oraz domach. Co zrobić, aby ograniczyć ich zużywanie? Jak obniżyć koszty związane z drukowaniem i sprawić, by nasza działalność była tym samym bardziej ekologiczna?
Jak oszczędzać papier w domu?
W debacie na temat ekologii najczęściej nacisk pada na takie kwestie, jak nadprodukcja plastiku, który m.in. zaśmieca oceany oraz emisja CO2, co z kolei ma wpływ na globalne ocieplenie. Stosunkowo rzadko wspomina się o tym, jak istotne jest oszczędzanie papieru, który jest niezwykle cennym tworzywem, a jego produkcja ma duży wpływ na środowisko naturalne.
Jeszcze do niedawna smartfony były uważane za sprzęt luksusowy, nie każdy mógł sobie pozwolić na taki gadżet. Internet w telefonie również nie był czymś tak oczywistym, jak obecnie, w związku z tym mało kto korzystał z elektronicznych wersji biletów, czy potwierdzeń rezerwacji. Aby mieć pewność, że wejdziemy na koncert, pokład samolotu, czy do kina, drukowaliśmy także te bilety, które kupowaliśmy online. Obecnie coraz więcej osób może bez problemu pokazać bilet na ekranie swojego smartfona, o czym warto pamiętać i nie drukować niepotrzebnie tego typu dokumentów.
Inne sposoby na oszczędzanie papieru to zmniejszanie wielkości fontu drukowanych materiałów oraz drukowanie dwustronne. Dobrym nawykiem jest również korzystanie z czytników elektronicznych, dzięki którym możliwe jest zapoznanie się z wieloma publikacjami, które jeszcze do niedawna trzeba było kupować w wersji papierowej lub samodzielnie drukować.
Oszczędzanie papieru w biurze
Tutaj również warto kierować się zasadą, że drukujemy wyłącznie to, co jest naprawdę potrzebne. Jeśli musimy wydrukować z jakiegoś powodu np. wiadomość e-mail, warto sprawdzić, czy nie wydrukują się przy okazji reklamy lub inne elementy zbędne, niestanowiące części wiadomości. Świetnym rozwiązaniem jest również zmiana rachunków na elektroniczne, które można zapłacić online. Podobnie jest w przypadku informacji z banku, które mogą przychodzić w wersji papierowej bądź też elektronicznej. Kolejnym pomysłem jest wykorzystywanie kartek zadrukowanych jednostronnie do tworzenia notatek, czy szkiców, które nie są oficjalnymi dokumentami i szybko trafiają do kosza. Nie ma sensu marnować na to świeżego papieru.
Jako pracodawca, możesz spróbować usunąć kosze na śmieci spod biurek. Pracownicy, którzy zmuszeni będą do tego, żeby wstać i podejść do kosza, prawdopodobnie zaczną bardziej oszczędnie korzystać z papieru. Coraz częściej stosowanym sposobem na oszczędność papieru, a zarazem tuszu do drukarki, jest korzystanie z podpisu elektronicznego. Jest on tak samo ważny jak podpis własnoręczny i pozwala na zatwierdzenie umów, kontraktów, rachunków i wielu innych ważnych dokumentów.
Bardzo dobrym rozwiązaniem dla firm są dokumenty Google, które można udostępnić dowolnej osobie, dzięki czemu może ona nanieść na nie swoje poprawki. Tego typu „wynalazki” umożliwiają znaczne ograniczenie zużycia papieru.
Pamiętajcie też, że załatwianie urzędowych formalności online, niebranie ulotek na ulicy, e-faktury i niedrukowanie głupot pomagają zminimalizować zużycie papieru. Dodatkowo ja zawsze wykorzystuję niezapisane kartki ze starych kalendarzy do robienia notatek – małe rzeczy, a mają ogromny wpływ!
Wszystkie papiery, gazety można trzymać i jak ktoś ma czas, to może zrobić swój własny papier czerpany! To się dopiero nazywa zerowaste 😉 Nie zaśmiecamy planety dodatkowymi odpadami, a taki papier zrecyklingowany ma w sobie klimat…